مایکروسافت، ویستا و دنیا

نسخه ی آزمایشی (Beta 1) سیستم عامل جدید مایکروسافت موسوم به ویندوز ویستا، پس از مدتی تاخیر، برای توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان منتشر شد. این نسخه طبق وعده ی مدیران ارشد مایکروسافت برای ماه های پایانی سال 2006 آماده ی توزیع خواهد شد و در ژانویه ی سال 2007 به دست مشتریان خواهد رسید تا جایگزین سیستم عامل های قبلی مایکروسافت که 90درصد رایانه های شخصی در سرتاسر جهان را اداره می کنند، شود!

مدیران مایرکروسافت در مورد ویژگیهای ویندوز جدید این شرکت، امنیت و ثبات بیشتر به همراه سرعت محیط کاری سیستم عنوان می کنند. بیل گيتس با اذعان به اين نکته که مصرف کنندگان نگران امنيت ويندوز هستند، گفته است: « امنيت در صدر دستور کار مايکروسافت قرار دارد ». به گفته ی وی، در حال حاضر اين شرکت ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه تحقيق و توسعه خود را صرف تقويت امنيت سودآورترين نرم افزار خود، ويندوز، می کند. آقای گيتس قول می دهد نسل بعدی ويندوز که تا چندی پیش لانگ هورن نام داشت و اکنون ویستا است، ورود ويروس به رايانه کاربران را ناممکن کند ».
به نظر من حرف خیلی بزرگی زدند ...

هنوز مدت زیادی از بیان این مطلب توسط معمار ارشد سیستم عامل های ویندوز، بیل گیتس، نگذشته که پس از عرضه اولین نسخه ی آزمایشی ویستا، ویروس نویسان، در عرض یک روز پس از انتشار، اولین ویروس را نوشتند و منتشر کردند! ... ویروس نویس استرالیایی کدهایی رو منتشر کرده که به نظر میرسه منافذ حساسی از ویندوز که ممکن است در نسخه ی نهایی ویستا هم وجود داشته باشه رو تحت تاثیر قرار می دهد. این ویروسها مغز فرماندهی ویندوز را مورد هدف قرار می دهند!!! ... با این وجود به نظر میرسه که چشم انداز زیبایی از ویندوز ویستا(که از قضای روزگار! چشم انداز هم نام داره) به چشم نمیرسه! ...
... و این قصه همچنان ادمه دارد.

سود آور ترین نرم افزار مایکروسافت؛ ویندوز! ... این قسمت از بحث، از طرفی ما رو متوجه قسمت دیگری از تصمیمات مایکروسافت در افزایش سودآوری این نرم افزار میکنه!

قضیه از این قرار است که از 26 ژولای 2005 ، مایکروسافت از آپدیت شدن ویندوزهای تقلبی جلوگیری کرده است. البته این بار هم کار مایکروسافتیان!!! خالی از سوتی نبوده است! ...

این بار هم تنها يک روز بعد از آن که مايکروسافت برنامه جديدی برای مبارزه با تکثير غير مجاز سيستم عامل ويندوز به راه انداخت، هکرها توانستند راهی برای نفوذ به آن بيابند.

بزرگترين سازنده نرم افزار جهان برنامه ای به نام Windows Genuine Advantage طراحی کرده که کاربران را ملزم می کند برای دريافت هرگونه نرم افزار امنيتی جديد اين شرکت، اصالت نسخه سيستم عامل خود را به اثبات برسانند.
هکرها می گويند می توان اين بازرسی را با وارد کردن يک فرمان ساده JavaScript در مکان آدرس مرورگر اينترنت و فشردن دکمه ورود پشت سر گذاشت.
کد جاوا اسکریپت مذکور:

('java script:void(document.cookie='WinGenCookie=validation=0

به گفته آنها، با اين ترفند، عمليات تاييد اصالت ويندوز در سايت مايکروسافت صورت نخواهد گرفت و کاربر يکراست به محل دريافت نرم افزارهای به روزرسانی انتقال خواهد يافت. (البته فکر می کنم در زمان چاپ! این مطلب این نقص رفع شده باشه). اگر واقعا نگران به روز شدن ویندوز خود هستید این فایل را دانلود کنید و در پوشه ی system32 در مسیر X:\WINDOWS کپی کنید. (هرگونه مسئولیت این کار بر عهده کپی کننده است! گفته باشم!!!)
چنانچه کاربران در برنامه تاييد اصالت متوجه شوند ويندوزشان قلابی است، دو راه دارند. اگر آنها گزارش جعلی بودن نسخه خود را همراه با معرفی فروشنده پر کنند و با سی دی ويندوز خود بفرستند، می توانند يک ويندوز رايگان دريافت کنند، اما اگر نتوانند اين اطلاعات را ارايه دهند، صرفا با ارسال گزارش غير مجاز بودن سيستم عامل خود می توانند يک ويندوز ايکس پی با تحفيف دريافت کنند.

آخرین خبرها هم از دادگاه مهندس ماکروسافت(به قول یکی از صاحبنظران رایانه!) هم حاکی از رای دادگاه مبنی بر باقی ماندن مهندس « کای فو لی » چینی در شرکت مایکروسافت تا صدور رای نهایی دادگاه است.

اگر از اصل خبر بی خبرید عرض می کنم گوگل، غول دیگر رسانه ای جهان، تصمیم در به خدمت گرفتن این مهندس که از مهندسان ارشد مایکروسافت است گرفته است. قرار بود این مهندس که خود چینی است، ریاست پژوهشکده ی گوگل در چین را به عهده بگیرد. مايکروسافت می گويد به آقای لی در قبال وعده هايش برای حفظ اسرار، دستمزد هنگفتی می پرداخته است. به گفته اين شرکت، اين مهندس خبره در سال گذشته بيش از يک ميليون دلار دستمزد گرفته است.
در حال حاضر دادگاه در حال بررسی است که آیا ورود این مهندس مایکروسافت به گوگل ضربه ای به منافع مایکروسافت خواهد زد یا نه.
منبع: BBC فارسی ؛ با تصرف و تلخیص.
Blogger

Check Google Page Rank