به نام پدر

فکر می کنم این طولانی ترین مدتی بود که نتونستم هیچ یادداشتی در وبلاگ بگذارم. یه جورایی حس کردم آینه ها هم داره به جمع وبلاگهای مرده میپیونده! ... اما نه! نمیشه و نخواهد شد!
خوب بگذریم از این تعارفات دستو پاگیر؟!!

«ابراهیم حاتمی کیا» از معدود کارگردانهای معاصر است که بیشتر کارهایی که تا کنون ارائه کرده، زیبا و مهمتر از اون مطابق با شرایط اجتماعی و سیاسی روز است. فیلمهایی که در ارتباط -در بیشتر مواقع- غیرمستقیم با جنگ و رویدادها و اتفاقات حاشیه ی جنگ تحمیلی هست. به نظر من کشور ما در شرایط کنونی به فیلمسازهای بیشتری از نوع حاتمی کیا احتیاج داره! افرادی که با دید روشن و باز و متفکرانه به جنگ و وقایعی که از اون نشئت گرفته اند نگاه می کنند. فکر نمی کنم کسی بتونه سکانسهای زیبا و دیالوگهای به یادموندنی فیلمهای «مهاجر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه ای»، «موج مرده» را از خاطر ببره.

حاتمی کیا در حالی که پس از مشکلات و دردسرهایی که پس از ساخت «موج مرده» برایش به وجود آمد، اظهار کرده بود که دیگه دست به ساخت فیلمهایی با محتوای جنگ نخواهد زد، با ساخت فیلم «به نام پدر»، گفته های خودش رو نقض کرد.


وی در وب سایت فیلم به نام پدر آورده است:


یا لطیف

" به نام پدر" قصد دارد در ردیف چهاردهم دوران فیلمسازیم بایستد. می گویم قصد دارد چرا که هنوز قد و قامت کامل آن برایم تجلی عینی پیدا نکرده است.

بعد از نامرادیهای فیلم " موج مرده" گفته بودم دیگر از دنیای نسل جنگ فیلمی نخواهم ساخت ؛ ولی " به نام پدر" نقض این ادعا ست. قطعا شما نیز همچون خودم دلیل می خواهید. صادقانه میگویم که هیچ جوابی جز انتظار پاسخ آن از درون فیلم " به نام پدر " ندارم. صبر کنیم تا " به نام پدر" آماده شود. خدا کند جواب خردمندانه ای داشته باشد.

اما اجازه دهید یادی کنم از ناجی خودم در بدترین شرایط عمر کاریم. درست در اوج فشار ، عصبیت ، ناامیدی، خشم ، بغض و بی راهی که خدا برای هیچ اهل ذوقی نصیب نکند" به نام پدر" مثل فانوس دریایی مرا از دریای پر تلاطم " به رنگ ارغوان" خارج کرد.

اگر نبود " به نام پدر" من با آن حال شکسته ام به کدامین چاه پناه می بردم و چه تناقضی است در این عالم هنر که تو از وضعیت پیش آمده برای یکی به دیگری پناه میبری و هیچ نوش دارویی به این اندازه توان شفا بخشی نداشت.

اجازه دهید آرزوهایم را برای" به نام پدر" در قالب دعا بگویم و شما آمین بگویید.

خدایا " به نام پدر" را تماشایی کن.
خدایا ما را شرمنده تماشاگران " به نام پدر" مکن.
خدایا " به نام پدر" را در تماشاخانه های کهنه و زوار دررفته وطنی ، باز هم قابل رویت کن.
خدایا " به نام پدر" را درسبد اقتصادی خانواده ایرانی جای بده.
خدایا " به نام پدر" را امانتدار خوبی برای جلوه هنرنمایی هنرمندان همراهش بفرما.
خدایا " به نام پدر " را برای جوانان نوجویمان قابل بفرما.

حاتمی کیا- تیر 84

تدوین این فیلم به پایان رسیده و محمد رضا علیقلی در حال ساخت موسیقی به نام پدر است.
عکسهایی از فیلم به رنگ پدر رو ببینید!
Blogger

Check Google Page Rank