هویگنس؛ کاوشگر تیتان

تیتان یکی از چندین قمر زحل - دومین سیاره ی بزرگ و زیبای منظومه ی شمسی - است. تیتان به دلایل مختلف علمی از جمله شبیه بودن نسبی محیط آن با زمین، برای دانشمندان دارای اهمیت است.از حدود 20 سال پیش تحقیقات برای فرستادن کاوشگری به سوی تیتان آغاز شد. فاصله ی بسیار زیاد این قمر با زمین(حدود 1.4 میلیارد کیلومتر) فکر فرستادن یک فضاپیمای سرنشین دار را از ذهن دور می کرد. به همین دلیل فکر فرستادن یک روبات به طرف تیتان در ذهنشان شکل گرفت.

(هویگنس و کاسینی(سفینه ی حامل آنهویگنس - کاوشگر تیتان

هویگنس(Huygens)، نام کاوشگر فضایی و یا به عبارتی روبات کاوشگر است که برای به دست آوردن اطلاعات از تیتان (دومین قمر بزرگ منظومه ی شمسی) به طرف آن فرستاده شده است. در ساخت این روبات کاوشگر 19 کشور مشارکت داشتند و هزینه ای در حدود 605 میلیون یورو برای ساخت آن صرف کردند.
این روبات 7 سال پیش به سمت تیتان شروع به حرکت کرد و دو هفته پیش بر روی سطح این قمر فرود آمد و به انتظار بشر برای دستیابی به اطلاعات درباره ی این قمر پایان داد. نتایج ماموریت 2 ساعته ی این کاوشگر که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شده است به صورت زیر است:

1. غلظت متان موجود در جو در لایه های بالایی آن بیشتر از سطح تیتان است.

2. سرعت باد در فاصله ی 10 تا 20 کیلومتری سطح تیتان حدود 7 متر در ثانیه(25 کیلومتر در ساعت) است. همچنین ترکیبات اصلی سازنده مه غلیظ نزدیک به سطح تیتان، اتان و متان معرفی شده اند.

3. بر اساس اطلاعات مخابره شده، دمای سطحی این قمر 8.93 درجه کلوین(2.179- درجه سانتیگراد) تعیین شده است.

تصویری از سطح تیتان

این کاوشگر عکسها، فیلمها و صداهایی را نیز از قمر تیتان تهیه کرده است. برای دیدن عکسها و اطلاعات بیشتر درباره ی ماموریت هویگنس، کلیک کنید : فارسی و یا انگلیسی. صداهای سطح تیتان را میتوانید از اینجا(درحال ورود به جو تیتان) و اینجا(درنزدیکی سطح تیتان وهنگام فرود) دانلود کنید و بشنوید.

Blogger

Check Google Page Rank