Google Bombs


هر کدام از موتورهای جست و جو معیارهای خاص و منحصر به فردی برای رتبه بندی صفحات اینترنتی ثبت شده ی خود دارند. برای مثال موتور جست و جوی یاهو به صفحات جدیدتر امتیاز بیشتری می دهد و صفحات جدیدتر دارای رتبه ی بالاتری هستند و یا گوگل، صفحات را بر اساس تعداد لینکهایی که به یک صفحه داده می شود رتبه بندی می کند.
بمب گوگلی راهی است برای تاثیرگذاری در این رتبه بندی صفحات(Page Ranking) در موتور جست و جوی گوگل. این عبارت اولین بار به طور اتفاقی در مطبوعات به کار برده شد و و پس از آن همین نام رواج یافت.


بمبهاي گوگلي


بمبهای گوگلی چهار نوع هستند:

1. Humor Bombs . این بمبها معمولا برای شوخی و طنز ساخته می شوند. این بمبها معمولا مدت کوتاهی (چند ساعت تا چند روز) عمر می کنند. این بمبها معمولا بیشتر از بقیه ی بمبها ساخته می شوند.
2. Ego Bombs . بمب های شخصی که کاربرد فردی دارند و به عنوان مثال یک نام و یا یک وب سایت را به رتبه های بالا می کشاند؛ مانند بمبهایی که توسط هکرها و اسپمرها ساخته می شوند.
3. Money Bombs . بمبهایی هستند که فقط در ازای پول به وجود می آیند! به عبارت دیگر این بمبها توسط شرکتهای تبلیغاتی و بازاریاب و با استفاده از تبادل و ارتباطاتی که بین این شرکتهای زنجیره ای وجود دارند، به وجود می آیند و معمولا موتورهای جست و جوی زیادی را تحت تأثیر قرار می دهند.
4. Jutice Bombs . بمب های عدالت گستر که در مواقعی به کار میروند که عده ای با هدف اعتراض به اقدامی می خواهند پیام خاصی را منتشر کنند. نمونه ی اخیر آن بمب خلیج عربی است. بسیاری از وبلاگ نویسان و سایتهای ایرانی (بیش از 1800000 وبلاگ و سایت!!!) با لینک دادن به صفحه ای از پیش طراحی شده که در آن عبارات خلیج عربی(Arabian Gulf) و خلیج فارس(Persian Gulf) به زبانهای انگلیسی، فارسی و عربی نوشته شده، موجب شدند که کاربران گوگل با جست وجوی این عبارات به این صفحه هدایت شوند.

این اولین و بزرگترین همبستگی ابنترنتی ایرانیان بود که باعث غرور و افتخار ما است.
در نتیجه این بمب گوگلی و اعتراضاتی که هنوز هم ادامه دارند سبب شد که موسسه ی نشنال جئوگرافی در چاپ هشتم اطلس جهان عبارت خلیج عربی را پس از خلیج فارس و در داخل پرانتز بنویسد! اما این هم کافی نیست...

راستي شما اعتراض نامه رو امضا كرديد يا نه؟... اگر امضا نكرديد هنوز هم دير نشده. امضا كنيد!

Blogger

Check Google Page Rank